История семейной яхты Святого Николая II // The history of St. Nikolas II family’s yacht

Nikolas-II-old-photo

The story of favourite Nicholas II yacht // История любимой яхты семьи св. Николая II

For 65 years of naval service, the ship, which might have been thought to be destined to entertain the imperial family and their guests, heroically fought in three wars, was a participant in great historical events. Yes, its deck and sumptuous saloons have seen monarchs and famous statesmen. But the ship also went through a humiliating period of oblivion, and then revived to serve the Baltic Fleet and defend the Fatherland. It was twice presented with guards banners, and it was renamed three times. Its story began with the laying of the ship on Friday, October 1, 1983. And on February 26, 1894 the new Russian monarch Nicholas II was present at the solemn launching of the flagship of the squadron of imperial yachts Named after the first Russian ship in the Baltic, the Petrovsky 28-gun frigate built at the Olonets ship yard, the Imperial yacht Shtandart became the fourth Russian ship to bear this name.

* За 65 лет военно-морской службы корабль, которому, казалось бы, было суждено развлекать императорскую семью и их гостей, героически сражался в трех войнах, был участником великих исторических событий. Да, его палуба и роскошные салоны видели монархов и знаменитых государственных деятелей. Но корабль также пережил унизительный период забвения, а затем возродился, чтобы служить Балтийскому флоту и защищать Отечество. Ему дважды вручали гвардейские знамена, а его трижды переименовывали. Его история началась с закладки корабля в пятницу, 1 октября 1893 года. И уже 26 февраля 1894 года новый российский монарх Николай II присутствовал на торжественном спуске на воду флагмана эскадры императорских яхт. Названная в честь первого русского корабля на Балтике, 28-пушечного фрегата “Петровский”, построенного на Олонецком судостроительном заводе, императорская яхта “Штандарт” стала четвертым российским кораблем, носящим это имя.

It is interesting that four 47-mm guns were installed on the deck of the Shtandart. In reality they were generally designed for solemn salutes, but not for the defense of the ship. The sides of the imperial yacht were carefully covered with black carriage lacquer, and a gold stripe was drawn just above the waterline. The ship’s rooms were carefully finished with valuable, generously decorated with gilded bronze and wood species, multi-colored embossed leather. The centre of the ship was assigned to the imperial chambers – a huge living room, a spacious royal office, a bedroom, a bathroom. Nearby there were the queen’s lavish apartments. The Shtandart, always ready to march, was constantly anchored in the Kronstadt roadstead. It was served by commanders and officers from the guards crew, whose candidates were approved by the tsar himself. As a rule, these were sailors who had some experience of service on other ships and who had been in combat operations. Members of the royal family regularly traveled on the Shtandart across the Baltic and Black Seas and paid official visits to the heads of other states. Each summer, the tsar with his family and retinue spent time sailing, exploring the picturesque bays and islands.

Интересно, что на палубе “Штандарта” были установлены четыре 47-мм пушки. Правда, они предназначались, в основном, для торжественных салютов, а не для обороны корабля. Борта императорской яхты были тщательно покрыты черным лаком для карет, а чуть выше ватерлинии была нарисована золотая полоса. Помещения корабля были тщательно отделаны ценной, щедро украшенной позолоченной бронзой и породами дерева, разноцветной тисненой кожей. Центром корабля были императорские покои – огромная гостиная, просторный королевский кабинет, спальня, ванная комната. Неподалеку находились роскошные апартаменты королевы. Штандарт, всегда готовый к походу, постоянно стоял на якоре на кронштадтском рейде. Его обслуживали командиры и офицеры из гвардейского экипажа, кандидатуры которых утверждал сам царь. Как правило, это были моряки, имевшие некоторый опыт службы на других кораблях и побывавшие в боевых действиях. Члены королевской семьи регулярно путешествовали на Штандарте по Балтийскому и Черному морям, а также наносили официальные визиты главам других государств. Каждое лето царь со своей семьей и свитой проводил некоторое время под парусами, исследуя живописные бухты и острова.

In 1912 “Shtandart” was sent to the Franco-Russian plant for overhaul. But the Tsar did not have a chance to sail on the repaired yacht. Six years later, the yacht was renamed, receiving the name “18 March”. And on January 22, 1934, the commander of the Baltic Sea Forces M.L. Haller gave the order to rename “Standart” to “Marty”.

В 1912 году “Штандарт” был отправлен на франко-русский завод для капитального ремонта. Но царю не довелось отплыть на отремонтированной яхте. Шесть лет спустя яхта была переименована, получив название «18 марта». А 22 января 1934 года командующий силами Балтийского моря М. Л. Халлер отдал приказ переименовать “Стандарт” в “Марти”.

The winter of 1941 was harsh and full of trials for the Marty crew. Reflecting attacks from enemy aircraft, his team shot down 6 enemy aircraft. 117 sailors, foremen and officers were honored military awards. In the postwar years “Marty” continued to be in the ranks. In 1948 the ship was renamed for the third time and became known as “Oka”. In the early 50s, the veteran ship was withdrawn from the combat fleet, disarmed and converted into a floating barracks. The last time the ship served the Navy was in 1961, when the command of the Baltic Fleet used it as a target for test firing of new missile weapons at the marine training polygon. And what remained after these shootings was sent for scrap metal.

Зима 1941 года была суровой и полной испытаний для экипажа “Марти”. Отражая атаки вражеской авиации, его команда сбила 6 самолетов противника. 117 моряков, старшин и офицеров были удостоены боевых наград. В послевоенные годы “Марти” продолжал оставаться в строю. В 1948 году судно было переименовано в третий раз и стало называться “Ока”. В начале 50-х годов корабль-ветеран был выведен из состава боевого флота, разоружен и переоборудован в плавучую казарму. В последний раз корабль служил в Военно-Морском флоте в 1961 году, когда командование Балтийского флота использовало его в качестве мишени для испытательных стрельб нового ракетного оружия на морском полигоне. А то, что осталось после этих расстрелов, было отправлено на металлолом.

Find out more: englishmag.ru/st.nikolas-21

You May Also Like

Ural mountains

Достопримечательности Урала // Attractions of the Urals

Инструкция по сдаче вторсырья от эко-пунктов // Instruction: how to recycle things with eco points

Минприроды России поручило внедрять решения АСИ // The Ministry of Natural Resources to use ASI’s solutions

Ammendments to stop propagande

В Думу внесены поправки о полном запрете пропаганды извращений //  The Duma made amendments on a complete ban on the propaganda of perversions