Priroda.Life

asi_f

All-Russian competition for the creation of tourist and recreational clusters and the development of ecotourism in Russia

Всероссийский конкурс на создание туристско-рекреационного комплекса (ТРК) и развитие экотуризма в России

asi_centr

On 17 November, 2020, the Acceleration support and training program of the participants of All-Russian competition Priroda.Life has come to an end: 5 months, 3 modules, 36 projects of tourist recreational clusters, 60 exerts, 6 mentors, about 1000 participants, more than 80 lectures, strategic sessions and events, more than 200 hours of video recordings. But it has not ended overall.

Svetlana Chupsheva , General Director of the Agency for Strategic Initiatives, and Dmitry Chernyshenko, Deputy Prime Minister of Russian Federation

17 ноября 2020 года, завершилась Акселерационная программа методической поддержки и обучения участников Всероссийского конкурса Priroda.Life: 5 месяцев, 3 модуля, 36 проектов ТРК, 60 экспертов, 6 менторов, около 1000 участников, более 80 лекций, стратегических сессий и мероприятий, более 200 часов видеозаписей. Но это не значит, что она завершилась совсем.

The 36 finalist teams from 32 regions, representing 97 Protected Areas, presented their eco-projects — master plan concepts for a tourism and recreation cluster (TRC)to the commission and expert groups of the competition.

36 команд-финалистов из 32 регионов, представлявшие 97 ООПТ, презентовали свои эко-проекты — концепции мастер-планов туристско-рекреационного кластера (ТРК) конкурсной комиссии и экспертной группе конкурса.

More than 20,000 people from all over Russia watched the final performances live for three days. The timing of the event was very tough: within 10 minutes each team had to present their project of a regional TRC vividly and in detail, reflecting in their speech not just a list of local sightseeeings, but the essence of the proposed tourist project: goals and objectives, its target audience, tourist objects, the financial component and even the amount of required investments and the payback period of the project.

Более 20 000 человек со всей России три дня следили в прямом эфире за выступлениями финалистов. Тайминг мероприятия был очень жестким: каждая команда в течение 10 минут должна была ярко и подробно представить свой проект регионального ТРК, отразив в выступлении не просто перечень местных достопримечательностей, а суть предлагаемого туристского проекта: цели и задачи, целевую аудиторию, туристические объекты, финансовую составляющую и даже объем необходимых инвестиций и сроки окупаемости проекта.

We can already talk about the first results of the accelerator: the projects received the support of regional authorities, were introduced to representatives of federal ministries and departments, development institutions, as well as to investors who took part of the projects into consideration with the aim of further interaction, some of the finalists of the competition received grants from Rostourism.

Уже можно говорить о первых результатах акселератора: проекты получили поддержку региональных властей, были презентованы представителям федеральных министерств и ведомств, институтов развития, а также инвесторам, которые взяли часть проектов в проработку с целью дальнейшего взаимодействия, часть финалистов конкурса получила гранты от Ростуризма.

The goal of the program is to increase the level of knowledge and develop new professional competencies among the finalist teams, and mainly, higher up the tourist potential of the regions. For effective work on the crowdsourcing platform of the project https://priroda.life, a section was created, consisting of an open and a closed (accessible only to the finalists of the competition) part, including training program lectures, speaker presentations and other materials necessary for teaching teams. The project has shown its high demand: the total number of users registered on the platform has almost reached 400,000 people.

Задача программы — повысить уровень знаний и развить новые профессиональные компетенции у команд-финалистов, и, главное, повысить туристическую привлекательность регионов. Для эффективной работы на краудсорсинговой платформе проекта https://priroda.life был создан раздел, состоящий из открытой и закрытой (доступной только финалистам конкурса) части, включающая в себя тренинг-лекции, презентации спикеров и иные материалы, необходимые для обучения команд. Проект показал свою высокую востребованность: количество зарегистрированных на платформе пользователей достигло 400 000 человек.

Dmitry Chernyshenko, Deputy Prime Minister of the Russian Federation: “It is very important to support these projects at all stages and, on this basis, create mechanisms for the further development of all protected areas in Russia.

Дмитрий Чернышенко, заместитель Председателя Правительства Российской Федерации: «Очень важно поддержать их на всех этапах и на этой базе создать механизмы дальнейшего развития всех ООПТ России».

Travel across Russia // Путешествуй по России — the new call for Russians and foreigners

Svetlana Chupsheva, General Director of the Agency for Strategic Initiatives (ASI)

“All teams won because they gained new knowledge, found like-minded people and investors’’.

The Agency for Strategic Initiatives (ASI) and the Fantalis company systematized all foreign and Russian expertise, and developed the «Guide Book for the design of infrastructure facilities in specially protected natural areas» .

Светлана Чупшева, генеральный директор Агентства стратегических инициатив (АСИ)

«Все команды победили, так как получили новые знания, нашли единомышленников и инвесторов».

Агентство стратегических инициатив (АСИ) и компания Fantalis систематизировали весь зарубежный и российский опыт, и разработали «Руководство по проектированию объектов инфраструктуры на особо охраняемых природных территориях».

1. TRC (Tourism and recreation cluster ) «Heart of Bashkiria» // ТРК «Сердце Башкирии», Republic of Bashkortostan, Volga Federal District
2. TRC «Tunkinskaya Dolina» // ТРК «Тункинская долина», Republic of Buryatia, Siberian Federal District
3. TRC «Kamskoye Ustye» // ТРК «Камское Устье», Republic of Tatarstan
4. TRC «Gornaya Khakassia» // ТРК «Горная Хакасия» Republic of Khakassia, Siberian Federal District
5. TRC «Zapovednaya Kamchatka: Land of People, Volcanoes and Salmon» // ТРК «Заповедная Камчатка: Земля людей, вулканов и лососей», Kamchatka Territory
6. TRC «Land of the Leopard» // ТРК «Земля леопарда», Primorsky Krai, Far Eastern Federal District
7. TRC «Bolshaya Valdai trail» // Большая Валдайская Тропа, Novgorod region, North-West Federal District
8. TRC «Samarskaya Luka», Samara region, Volga Federal District — Национальный парк «Самарская Лука»

9. TRC «Laguna Busse» // ТРК «Лагуна Буссе», Sakhalin Region, Far Eastern Federal District
10. TRC «Romantsevskie Gory» // ТРК «Романцовские Горы», Tula region, Central Federal District Романцевские горы
11. TRC «Chernye Zemli» // ТРК «Черные земли», Republic of Kalmykia, Southern Federal District
12. TRC «Cluster Muromsky» // ТРК «Кластер Муромский», Republic of Karelia, North-West Federal District
13. TRC «Tourist and recreational cluster of prospective development — Mezhdurechensk», Kemerovo region, Siberian Federal District
14. TRC «Gora Belaya», Sverdlovsk region, Ural Federal District
15. TRC “Smolenskoe Poozerie. Origins of Russia», Smolensk region, Central Federal District
16. TRC «Paustovsky», Ryazan region, Central Federal District
17. TRC «Vysokogorskiy», Republic of Tatarstan

P.S. Other 19 territories will join the ASI Alumni Club – an ecosystem for
communication with investors, corporations and experts on the topic of
ecotourism with exchange of best practices.